employer branding podcast

Podcast Espresso Employer Branding #02 – 3 kroki do doskonałej zakładki kariera.

0

Hurra! Jest drugi odcinek podcastu! 100% praktyki! Podcastu możesz słuchać również w iTunes.
W drugim odcinku opowiadam o tym, jak powinna wyglądać zakładka kariera w naszej firmie czy organizacji.

Poniżej transkrypt z odcinka:

Podcast „Espresso Employer Branding”, odcinek drugi: „Trzy kroki do doskonałej zakładki »Kariera«”.

Witaj, nazywam się Marcin Potkański, a to jest mój podcast, w którym przekazuję praktyczną wiedzę dotyczącą świadomego budowania marki pracodawcy. Jeżeli interesuje Cię tematyka HR-u, marketingu, skutecznych kampanii rekrutacyjnych, a to wszystko podane w sposób wyrazisty niczym espresso, to ten podcast jest dla Ciebie.

W tym odcinku poruszę temat zakładki „Kariera”, jak i oddzielnej strony internetowej poświęconej karierze w Twojej firmie czy organizacji. Zaczynajmy!

Witam Cię w drugim odcinku mojego podcastu. Jeżeli słuchasz tego odcinka, to całkiem prawdopodobne, że zainteresował Cię temat employer brandingu, co bardzo mnie cieszy. Dzisiaj chciałbym porozmawiać o zakładce „Kariera”, natomiast zanim do niej przejdziemy, chcę odnieść się do europejskich i polskich badań studentów i absolwentów Trendence Graduate Barometer Europe. Mam wyniki za 2015 r. To badanie jest największe w Europie i umożliwia studentom wyrażenie swojej opinii na tematy związane z karierą zawodową i edukacją. Mam tutaj wynotowane rzeczy odnośnie do tego badania. Jego zasięg w całej Europie to jest ponad 300 tys. studentów i absolwentów, ponad 1300 uczelni europejskich w 24 krajach. W samej Polsce jest to ponad 15 tys. studentów i absolwentów, ponad 80 uczelni, 4300 studentów kierunków biznesowych i 6300 studentów kierunków technicznych i IT.

I co z niego wynika?

I co z niego wynika? Mam dwie ciekawe plansze dotyczące najczęściej używanych metod komunikacji. Pytanie, na które musieli odpowiedzieć studenci i absolwenci, brzmiało:

„Które z metod najczęściej są przez Ciebie używane w momencie, kiedy chcesz poznać coś więcej o swoim potencjalnym pracodawcy?”.

Z tego, co widzę, tych metod jest 21. Okazuje się, że ok. 60%, czyli najwięcej i na pierwszym miejscu, ma taki wskaźnik jak „employer websites”, na drugim – „career websites”, później – „social media”, „private contacts” oraz „online job adverts”. To jest pierwsza piątka dla całej Europy łącznie. Jak już wiecie, że skoro 60% osiągnęły „employer websites” i „career websites”, to już domyślacie się, skąd tytuł tego odcinka i dlaczego na nim będziemy się koncentrować.

Ale zobaczmy teraz, jak to wygląda w Polsce. Tutaj jest bardzo podobnie, natomiast na pierwszym miejscu mamy „online job adverts”. W tym top 5 mamy jeszcze „social media” i „private contacts” – co nie dziwi. Pojawia się również „employer websites”. Czyli czy to w Europie, czy to w Polsce – w pierwszej piątce, czyli bardzo, bardzo wysoko, mamy zakładkę „Kariera”, czyli jakby w sensie firmową stronę internetową.

Mam jeszcze drugie badanie – też z końca 2015 r. – z Pracuj.pl, które się nazywało „Specjaliści na rynku pracy”. Z niego wynika, że 6/10 kandydatów szuka informacji o pracodawcy na jego stronie internetowej, czyli to się w sumie powiela z badaniem trendence, gdzie też było 60%.

Skoro wiemy, że zakładka „Kariera”, w sensie strona internetowa pracodawcy, jest kluczowa i tak wysoko, to postanowiłem podpowiedzieć Wam i w pigułce dać takie trzy kroki, ale takie naprawdę milowe, do tego, aby ona była jeszcze lepsza. Możecie to od razu praktycznie wprowadzić i od jutra może ona wyglądać inaczej.

Krok pierwszy.

Krok pierwszy: na pewno możecie wklejać tam, wpisać, wstawiać wartościowe treści. I nie chodzi tylko o ogłoszenia o pracę, bo do nich dojdziemy później, to nie są tylko te treści. Mówiąc „wartościowe treści”, mam na myśli, że to jest właśnie ten moment, gdzie powinniście sięgnąć po wasze EVP, czyli employer value proposition – ale o tym zrobię kolejny odcinek, bo to jest kręgosłup działań employer brandingowych. Ale na teraz EVP, czyli nasz zestaw unikalnych atrybutów marki pracodawcy – to powód, dla którego ludzie chcą pracować dla nas, przychodzą do naszej firmy i dla którego w niej zostają. EVP to jest to coś, co jest tylko nasze. Na ogół jest to unikalny, trudny do skopiowania produkt bądź usługa, który kierujemy do klientów.

Jak już sięgniemy po EVP, to ważne, aby w zakładce „Kariera” były właśnie takie prozaiczne rzeczy, jak np. czym się zajmujemy lub najważniejsze fakty o firmie. Pamiętajmy o czymś takim jak klątwa wiedzy, czyli o takim zjawisku, że oczywiste dla nas rzeczy często pomijamy lub skracamy, a to oznacza, że mogą zostać niezrozumiałe przez naszych odbiorców, którzy nie mają tej wiedzy. Jak już napisaliśmy to wszystko – łącznie z EVP i tym, dlaczego warto dla nas pracować – to możemy przystąpić do dalszego redagowania treści, czyli jakich ludzi szukamy, do jakich działów, i zacząć zamieszczać ogłoszenia o pracę. Bardzo ważne, całe candidate experience – temu zagadnieniu również poświęcę osobny odcinek – zaczyna się już na tym etapie. Jeżeli możemy, to napiszmy, jak wygląda proces rekrutacji. To na pewno bardziej zachęci do aplikowania.

Kolejna ważna sekcja

Kolejna ważna sekcja to informacje na temat tego, co obecnie u nas się dzieje, czyli jak wygląda praca od kuchni. Pamiętajmy, bądźmy przy tym autentyczni. Unikajmy sztuczności, żeby to nie były takie bardzo pozowane zdjęcia bądź filmy wideo korporacyjne. Ja bardzo lubię profil na Instagramie prowadzony przez EY, w wielu rankingach pracodawca numer jeden w Polsce. Nazwa tego profilu na Instagramie to „eyplkariera” i tam właśnie możecie zobaczyć pracę w tej korporacji od kuchni. Zachęcam do uruchomienia tego profilu i przejrzenia kilku ostatnich zdjęć. Na końcu tej strony jest informacja z kontaktem, ale tak naprawdę z call to action, czyli wezwaniem do akcji, zaproszeniem do interakcji, np. do zostawienia CV, nawet gdy nie ma obecnie żadnych wakatów, które zainteresowałyby naszego kandydata. Sprowokujmy do tego, by spontanicznie zostawił aplikację, to CV.

Mam dla Was jeszcze jedną ciekawostkę, jeżeli chodzi o wartościowe treści. Gdybyśmy w zakładce „Kariera” dodali informację na temat tego, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej u nas, np. jak dojechać i różne pomocne informacje, z całą pewnością obniżymy chociaż w minimalny sposób stres kandydata, a tym samym zadbamy o jego candidate experience.

Drugi krok.

Drugi krok – milowy – dopasuj zakładkę do swojej grupy docelowej, a jak trzeba, to zrób osobną dla studentów, a osobną dla profesjonalistów, pamiętając przy tym, że nawigacja powinna być prosta i czytelna. I tutaj właśnie dotykamy tej rzeczy, o której chciałem powiedzieć na wstępie tego odcinka podcastu, czyli nie zawsze zakładka „Kariera” ma być dosłownie zakładką. Ma być podstroną strony korporacyjnej. Coraz częściej jest to prosta witryna internetowa, która ma swoje podstrony, czyli całe menu. Często jest umieszczana nawet jako osobna strona nawet na innej domenie, do której prowadzi nas link ze strony firmowej. Takim przykładem może być polska strona McDonald, która po kliknięciu w menu „Praca” przenosi nas na osobną witrynę mcdonalds.praca.pl.

Trzeci krok

Trzeci krok milowy to technologia. I tutaj posłużę się wynikami badań Randstad, które podają, że już 59% osób, które szukają pracy, używa urządzeń mobilnych, czyli szukają pracy na smartfonie, używają tabletów. Wiedząc o tym, że to jest praktycznie aż 6/10 osób, pamiętajmy, aby nasza strona, zakładka, była responsywna. Responsywność polega na tym, że obojętnie, na jakim urządzeniu będzie się wyświetlała, ta strona przede wszystkim będzie wyglądała bardzo, bardzo podobnie, będzie po prostu czytelna i ujednolicona. Ponadto dostosuj wyświetlanie treści czy wielkości różnych guzików, tak aby aplikowanie z tych małych ekranów mobilnych było w ogóle możliwe, w miarę praktyczne, aby w żaden sposób nie robić dodatkowych barier.

Jeszcze jedna ważna rzecz to SEO, czyli optymalizowanie naszej zakładki pod wyszukiwarkę. Jeżeli ktoś w Google wpisuje: „Praca Gdańsk”, „Praca Warszawa”, to to są na pewno takie bardzo ogólne i trudne do spozycjonowania frazy. Natomiast jeśli wpisuje naszą firmę, do tego „praca”, to pozwólmy naszej stronie się odnaleźć, aby nasza strona wyskoczyła dosyć wysoko. Więc pamiętajmy, aby tworząc zakładkę „Kariera”, zadbać o to, by była przyjazna wyszukiwarkom.

To takie trzy kluczowe, milowe kroki na teraz dotyczące zakładki „Kariera”, czyli bardzo ważnego narzędzia, ponieważ jest w top 5, czyli w pierwszej piątce kluczowych narzędzi. Będę chciał z Wami porozmawiać w następnych odcinkach na temat kolejnych narzędzi, pomysłów. Już teraz możecie zajrzeć na stronę www.potkanski.pl, gdzie znajdziecie kilka innych moich ciekawych prezentacji czy reportaży z konferencji branżowych, wywiadów, notatek do tego odcinka podcastu. Chciałem Was też poinformować, że od wczoraj mój podcast jest oficjalnie na iTunes i możecie go posłuchać z aplikacji „Podcast” wgranych do każdego iPhone’a. Jeżeli możecie poświęcić 30 sekund, to byłbym bardzo wdzięczny za wystawienie gwiazdek w iTunes – oczywiście pięciu – bo dzięki temu podcast będzie bardziej widoczny dla innych użytkowników, szczególnie teraz, kiedy jest zupełnie nowy i, co by nie mówić, niszowy, bo zagadnienia employer brandingowe nie są tematami szerokimi i mainstreamowymi.

Na koniec chciałbym Was zostawić z bardzo mądrymi słowami, które wypowiedział Richard Branson, czyli brytyjski przedsiębiorca, miliarder, twórca obejmujący ponad 400 firm w Virgin Group:

„Tak jak ty jako szef traktujesz swoich pracowników, tak oni traktują Twoich klientów”.

Do zobaczenia za dwa tygodnie, pozdrawiam.

Marcin Potkański
Brand Advisor, CEO, Lecturer. / Employer Branding, Marketing & Coffee enthusiast
Powinno Ci się spodobać
Moja prelekcja na konferencji Puls Biznesu: Recruitment Days 2017
podcast
Jak redagować dobre treści? Wywiad z Arturem Jabłońskim.

Zostaw swój komentarz

Komentarz*

Imię*
Strona WWW