employer branding podcast

Espresso Employer Branding #01 – Wprowadzenie do idei employer brandingu.

0

Podcast Espresso Employer Branding odcinek 1 – wprowadzenie do idei employer brandingu. [transkrypt]

Witaj. Nazywam się Marcin Potkanski a to jest mój podcast, w którym przekazuję praktyczną wiedzę dotyczącą świadomego budowania marki pracodawcy. Jeżeli interesuje ciebie tematyka HRu, marketingu, skutecznych kampanii rekrutacyjnych, a to wszystko podane w sposób wyrazisty niczym espresso to ten podcast jest dla ciebie!

W tym odcinku przybliżę tobie ideę employer brandingu, panujące trendy oraz wyzwania, jakie stawia przed nami rynek pracownika. Zaczynajmy!

Miło mi powitać ciebie w moim pierwszym odcinku podcastu. Zbierałem się do niego od momentu kiedy kilka lat temu usłyszałem pierwszy raz podcast Pawła Tkaczyka i Marka Jankowskiego „Mała wielka firma”. Pewnie znacie ten podcast. Ja słucham go do dzisiaj. Jestem pełen podziwu jak Paweł i Marek umiejętnie potrafią przekazywać wiedzę przez to nie do końca wygodne medium jakim jest tylko (no właśnie tutaj nie widzicie tego cudzysłowu) audio. Drugim powodem (nazwałbym go pierwszym ale chciałem wyróżnić Pawła) jest to że od dobrych 3 a może i czterech lat zbierałem się do założenia bloga i regularnego pisania. Ale z racji, że chyba nie do końca czuje się dobrze gdy siedzę sam ze sobą pisząc artykuły i zdecydowanie bardziej lgnę do ludzi, to formy prelekcji, warsztatów czy właśnie podcastów, gdzie mogę nadać temu trochę więcej ekspresji, bardziej mnie przekonuje.

Jak już jesteśmy przy takich osobistych wyznaniach to może kilka słów o mnie i o tym skąd ta nazwa podcastu i połączenia espresso z EB- jakkolwiek przewrotnie to brzmi. Otóż na co dzień jako prezes zarządu mam przyjemność kierować agencją reklamową Brandish (www.brandish.pl), zarządzać małą siecią kawiarnii Mitte-chleb i kawa (www.chlebikawa.pl), od ponad 3 lat edukować moich kochanych studentów (których serdecznie pozdrawiam) oraz angażować się w edukacje rynku pracy poprzez prelekcje na branżowych konferencjach, warsztatach czy szkoleniach. Dlatego na pytanie czym się zajmuję, skracam odpowiedź do maksimum i mówię że zajmuję się marketingiem, i kawą. Stąd też tytuł podcastu Espresso Employer Branding. Ten tytuł ma jeszcze drugie i trzecie oblicze.

Dlatego na pytanie czym się zajmuję, skracam odpowiedź do maksimum. Mówię że zajmuję się marketingiem i kawą. Stąd też tytuł podcastu Espresso Employer Branding.

Drugie jest w przenośni i dosłownie ponieważ nazwa espresso, nie wiem czy wiecie, ale pochodzi od włoskiego przymiotnika espressivo czyli wyrazisty, wyraźny. Taki ma być employer branding, tylko wyraźne, widoczne i efektywne działania odniosą sukces w postaci np. skutecznej kampanii rekrutacyjnej czy zwiększenia zaangażowania obecnych pracowników.

Trzecie oblicze to konwencja w jakiej chciałbym osadzić podcast. Uwielbiam espresso a szczególnie doppio i te poranki w których zaczynam dzień od wizyty w jednej z kawiarnii Mitte gdzie spotykam czy to moich współpracowników z agencji Brandish czy sąsiadów (jedna z kawiarni jest blisko mojego miejsca zamieszkania) czy znajomych czy też klientów i często przy tych porannych rozmowach towarzyszy nam filiżanka kawy. Postanowiłem, że jeżeli będę chciał zaprosić kogoś do mojego podcastu to te wywiady w miarę możliwości chciałbym nagrywać właśnie w takiej luźnej atmosferze, najlepiej w kawiarni, po prostu- przy kawie. Mieszkam w Gdańsku i właśnie tutaj w naszej słonecznej polskiej Kalifornii mamy wielu utalentowanych ludzi, którzy myślę, nawet nie myślę, ale jestem pewien, że wniosą sporo do treści podcastu i nie zawsze będzie to musiał być wywiad przez Skype.

Dobrze, to tytułem wstępu, a teraz przejdźmy do zagadnień związanych z ideą employer branding czyli świadomym budowaniem marki pracodawcy.

Już na wstępie chciałbym wyjaśnić co oznacza zwrot employer branding i jak go interpretować, bo ostatnimi czasy jest odmieniane przez wszystkie przypadki, i jest praktycznie wszędzie. Otóż markę pracodawcy posiada każdy pracodawca. Czasami jest to coś z czego jest dumny a czasami jest nawet tego nieświadomy. Natomiast employer branding to właśnie świadomie budowanie marki pracodawcy. Wpływanie na nią i kształtowanie jej w oparciu o plan a powiedziałbym nawet że o strategię. Działania podejmowane przez przedsiębiorstwo mają na celu budowanie jego wizerunku jako atrakcyjnego pracodawcy, a także wspierają jego cele biznesowe. Będąc przy celach biznesowych. Tutaj z pomocą przychodzi nam badanie brytyjskiej organizacji The Work Foundation z którego dowiadujemy się że 64% kandydatów, którzy doświadczyli nieprofesjonalnej rekrutacji zadeklarowało że już nigdy więcej nie skorzysta z usług lub produktów oferowanych przez tę firmę. Więcej o zagadnieniu candidate experience opowiem w kolejnych odcinkach podcastu.

64% kandydatów, którzy doświadczyli nieprofesjonalnej rekrutacji zadeklarowało że już nigdy więcej nie skorzysta z usług lub produktów oferowanych przez tę firmę.

EB dzielimy na wewnętrzny i zewnętrzny.

Inne działania będziemy podejmować względem naszych obecnych pracowników, a inne względem potencjalnych, których chcemy przyciągnąć do naszej organizacji.

Czy employer branding można nazwać trendem? Myślę, że tak. Trend to coś, co utrzymuje się dłużej i jesteśmy w stanie przewidzieć jego skutki. Tutaj mam na myśli np. trend ujemnego przyrostu naturalnego i starzenia się społeczeństwa. Jeżeli do tego dodamy zmianę pokoleniową i to, że każdego dnia dzięki temu, że pokolenie babyboomers osiągnęło już wiek emerytalny, na rynku pracy więcej ludzi ubywa niż przybywa, a do tego ten rynek pracy szturmują igreki, to mamy trend.

Delloit w swoich prognozach szacuje ze do 2020 roku na rynku pracy będzie już 50% igreków a na 10lat od dzisiaj, będzie ich już 75%.

To poważne wyzwanie dla firm, które muszą nauczyć się jak komunikować, jak i gdzie rozmawiać z obecnymi, i nowymi pracownikami. Mówiąc o obecnych pracownikach nie myślmy tylko o Ykach ale też o pracownikach 50+ bo to też jest obszar EB wewnętrznego, aby utrzymać odpowiednie ich zaangażowanie.

Ostatnio występowałem z prelekcją w Gorzowie wielkopolskim przy okazji świetnej cyklicznej konferencji branżowej jaką jest Kurs na HR (www.kursnahr.pl), która odbywa się w różnych miastach w Polsce, a organizatorem jest Grupa Progres (kolejna edycja, na której wystąpię jest już w ten czwartek w łodzi (tj 17 listopada) ale po szczegóły odsyłam do strony wydarzenia– link będzie w notatkach do tego podcastu). Tam przede mną występował Pan Waldemar Dziwniel i poruszył w sposób bardzo interesujący zagadnienia dotyczące pracowników 50+. Przedstawił świetne case study firmy, która wdrożyła program mentorski, gdzie starsi stażem pracownicy jako mentorzy posiadali takie odznaki, pinsy (nie wiem jak to nazwać), wpinane do klapy marynarki czy uniformu służbowego. Posiadanie takiej mentorskiej odznaki było bardzo motywujące. Proste a jak skuteczne rozwiązanie!

Mówiąc o motywacji i zaangażowaniu to Instytut Gallupa podcina nam trochę skrzydła publikując w 2015 roku wyniki badań z których dowiadujemy się, że tylko 32,5% pracowników jest zaangażowanych w swoją pracę.

Tylko 32,5% pracowników jest zaangażowanych w swoją pracę (wg Instytutu Gallupa 2015r.)

Definicja zaangażowania jest inna niż satysfakcja z pracy. Satysfakcja jest jeżeli osobiście, jako jednostka odnoszę sukces. Natomiast zaangażowanie o którym mówi instytut Gallupa jest wtedy kiedy ja i moja organizacja odnosimy sukces. I jeżeli na 10 pracowników tylko 3 jest tymi którzy wiosłują to takiej organizacji nie wróżę nic dobrego.

Jak widzicie jest sporo do omówienia jeżeli mówimy o employer brandingu. W kolejnych podcastach chciałbym przybliżyć tematy dotyczące:

  • Budowa strategii EB od A do Z – proces, etapy, narzędzia.
  • Analiza wewnętrzna i zewnętrzna pracodawcy – narzędzia. Przybliżę formularz audytowy Brandish z jakiego korzystamy w agencji przy budowaniu marki pracodawcy dla naszych klientów.
  • Pozycjonowanie marki pracodawcy – tworzenie EVP. Atrybuty pracodawcy. Które w następnym etapie po ich odkryciu są komunikowane na rynek.
  • Planowanie kampanii.
  • Wizerunek pracodawcy w social media – dobre i złe praktyki.
  • Pomiar efektywności działań employer brandingowych.

Będę również poruszał takie zagadnienia jak:

  • Zakładka kariera (co powinna zawierać oraz dlaczego ważne aby była dostosowana technologicznie do obecnych czasów).
  • Redagowanie ogłoszeń rekrutacyjnych (właściwy copywriting oraz spójność identyfikacji wizualnej).

Jest tego trochę i myślę, że czeka nas kilkanaście a może i kilkadziesiąt ciekawych podcastów. W tym wywiadów z bardzo ciekawymi ludźmi. Mam w głowie już kilka osób które bardzo bym chciał zaprosić do espressoEB aby podzielili się z nami swoją wiedzą.

Już teraz możecie zajrzeć na stronę www.potkanski.pl gdzie znajdziecie kilka moich prezentacji z wystąpień, które umieszczam na slideshare, reportaże z konferencji branżowych a także, wywiady i oczywiście notatki do tego odcinka podcastu.

To tyle tytułem wstępu i słyszymy się już za.. no właśnie. Podcast chciałbym wydawać w cyklu dwutygodniowym więc trzymajcie kciuki i do usłyszenia!

Marcin Potkański
Brand Advisor, CEO, Lecturer. / Employer Branding, Marketing & Coffee enthusiast
Powinno Ci się spodobać
Onboarding czyli wdrażanie nowego pracownika w praktyce – wywiad z Ewą Kubską-Oleksy z Leroy Merlin
Jednym zdaniem: Sektor MŚP potrzebuje Employer Brandingu.

Zostaw swój komentarz

Komentarz*

Imię*
Strona WWW